Του Μανώλη Συντυχάκη*
Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης της ΝΔ για την Τοπική Διοίκηση ξεδιπλώθηκε με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που ψηφίστηκε 9/8 στην Ολομέλεια της Βουλής, με τίτλο «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα».
Βέβαια, ο σχεδιασμός αυτός δεν σταματάει εδώ. Ο υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το «Επιτελικό Κράτος» δήλωνε, ότι θα υπάρξει και δεύτερο νομοσχέδιο για τον παραπέρα «εκσυγχρονισμό του κράτους», με «ριζική αναδιάταξη των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της αποκέντρωσης», «την ουσιαστική αυτοτέλεια τους” με «ένα σχέδιο μεταρρυθμιστικό». Με τις φράσεις αυτές, αποτυπώνεται το στίγμα των προθέσεων της ΝΔ, να εμβαθύνει με μέτρα, στη βάση του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 του ΣΥΡΙΖΑ σε συνέχεια του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ του ΠΑΣΟΚ.
Άλλωστε, το αστικό «κράτος έχει συνέχεια». Συνέχεια, που αποτυπώνει τη θέληση των αστικών κομμάτων να θωρακίσουν το αστικό κράτος και τους βασικούς πυλώνες του (δήμοι και περιφέρειες). Να στήσουν μια καλοκουρδισμένη μηχανή, που θα υπηρετεί την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
Η ΝΔ, με τις ρυθμίσεις του υπουργείου εσωτερικών για την Τ.Α., εισάγει ακόμη πιο αντιδραστικές διατάξεις στη λειτουργία δημοτικών – περιφερειακών συμβουλίων και στις επιτροπές τους, με το επιχείρημα δήθεν της ακυβερνησίας και της παραλυσίας, με το κολοβό – έτσι κι αλλιώς – εκλογικό σύστημα που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Λέω δήθεν, διότι ανεξάρτητα από το εκλογικό σύστημα, ο δημοσιονομικός έλεγχος της ΤΔ, οι ισοσκελισμένοι ΠΥ και το οικονομικό παρατηρητήριο παραμένουν ασφυκτικά και απόλυτα ευθυγραμμισμένα με το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τους αντιλαϊκούς στόχους του κεντρικού κράτους, με περικοπή κρατικών πόρων, την επιχειρηματική «αξιοποίηση» της δημοτικής περιουσίας, την εμπορευματοποίηση κοινωνικών αναγκών όπως παιδείας, υγείας, πρόνοιας, ακίνητης περιουσίας, περιβάλλοντος, άσχετα το ποιος είναι στην κυβέρνηση ή ποιανού η παράταξη κυριαρχεί στους δήμους και τις Περιφέρειες.
ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκουν, ο καθένας για λογαριασμό του, να στηθεί και να λειτουργήσει σε δήμους και περιφέρειες το αστικό δίπολο στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, κάτω από την ηγεμονία τους, για διασφαλιστεί η συνέχεια της αντιλαϊκής πολιτικής, για να γίνουν «πιο ελκυστικοί» οι Δήμοι στους επενδυτές. Ενώ τσακώνονται μεταξύ τους, δεν βγάζουν άχνα για τις ανταποδοτικές λειτουργίες των δήμων, την συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση, το χαράτσωμα των δημοτών, τους πλειστηριασμούς και τις κατασχέσεις.
Ο καβγά περιορίζεται για το εκλογικό σύστημα, γι’ αυτό είναι ψευδεπίγραφος. Σε κάθε περίπτωση όμως, έχει την εξήγησή του.
Ο καημός τους είναι, ποιος θα ελέγξει τις πλειοψηφίες στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, ποιος θα έχει το πάνω χέρι στην υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής, για να είναι περισσότερο αρεστός, καλύτερος διαχειριστής και διεκπεραιωτής των επιδιώξεων του ιδιωτικού κεφαλαίου.
Τώρα, το πάνω χέρι έχει η ΝΔ ως κυβέρνηση, η οποία έχει απόλυτη υπεροχή στους δήμους και τις Περιφέρειες. Την ενδιαφέρει πρωτίστως, να μαζέψει τις δικές της δυνάμεις, τους δήθεν «ανεξάρτητους» που είναι σκορποχώρι και επιπλέον, να προσεταιριστεί τις σκόρπιες δυνάμεις της παλιάς σοσιαλδημοκρατίας (ΠΑΣΟΚ) που τις πολιορκεί παράλληλα και ο ΣΥΡΙΖΑ. Είναι φανερό, ότι και οι δύο επιδιώκουν να αλώσουν το χώρο της σοσιαλδημοκρατίας και να κατοχυρωθούν στην ΤΔ, διαμορφώνοντας ένα νέο αντιλαϊκό σύστημα διοίκησης, με δήμους αυτόνομες οικονομικά διοικητικές μονάδες, στη λογική κόστους – οφέλους, με κύρια πηγή εσόδων τα αυξημένα ιδία έσοδα (φόρους και τέλη), με όρους επιχειρηματικής λειτουργίας και «σύγχρονου management».
Τα παραπάνω, μπορούν να επιτευχθούν με δύο πολύ σημαντικές αντιδραστικές ρυθμίσεις, τις οποίες η ΝΔ τις βάπτισε ως καινοτόμες.
1. Με πρόσχημα – όπως ανέφερα παραπάνω – την ακυβερνησία στους δήμους, η ΝΔ, επιδιώκει να διαμορφώσει κάλπικες πλειοψηφίες στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια με τη σύμπραξη παρατάξεων «για την διακυβέρνηση του δήμου», με κορμό την παράταξη του εκλεγμένου δημάρχου/περιφερειάρχη, καθώς και, στις επιτροπές ποιότητα ζωής και οικονομικών, όπου η πλειοψηφία των μελών τους, θα προέρχεται από το συνδυασμό του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη. Επιπλέον, παρέχει αυξημένες αρμοδιότητες στις επιτροπές αυτές, που τις αφαιρεί από τα δημοτικά – περιφερειακά συμβούλια, όπως ο ετήσιος προγραμματισμό προσλήψεων προσωπικού, η προσφυγή ή μη σε ένδικα μέσα, η δυνατότητα διαγραφής χρεών και προσαυξήσεων, η διευκόλυνση μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ, η απόφαση για την απευθείας χρηματοδότηση κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, η παραχώρηση εγκαταστάσεων και εξοπλισμού του δήμου, η έγκριση να θέτουν αντίτιμο σε μια σειρά από υπηρεσίες του δήμου.
2. Με πρόσχημα την «αρχή της αναλογικότητας» και την αρχή «της τήρησης των όπλων», υποχρεώνει τις παρατάξεις που θέλουν να καταθέσουν αντιπρόταση για το Τεχνικό πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό, τους φόρους και τα τέλη, να έχουν τη σύμφωνη γνώμη των Τεχνικών και Οικονομικών υπηρεσιών και με προϋπόθεση να μην παρεκκλίνουν από τις κατευθύνσεις του Υπ. Εσωτερικών και τους αντιλαϊκούς στόχους. Στην πράξη, εξοβελίζει την πολιτική αντιπαράθεση αφαιρώντας το δικαίωμα της αρνητική ψήφου από τις άλλες παρατάξεις, στις προτάσεις που κατατίθενται είτε από τη δημοτική ή περιφερειακή αρχή είτε από άλλες δυνάμεις. Η πρώτη ευθύνη είναι του ΣΥΡΙΖΑ, που εισήγαγε με τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1 τέτοιους απαράδεκτους όρους συζήτησης και αποφάσεων, καθιερώνοντας την ίδια διαδικασία κατά έργο στο τεχνικό πρόγραμμα και κωδικό στον προϋπολογισμό.
Στους τακτικισμούς και στα κόλπα αποδεικνύονται μανούλες. Θέλει πράγματι διδακτορικό διγλωσσίας και ειδικές ικανότητες να βαπτίζεις, ένα αντιλαϊκό κατασκεύασμα ως φιλολαϊκό. Κάτι έμαθε και η ΝΔ από το ΣΥΡΙΖΑ.
Το ΚΚΕ δεν έδωσε, ούτε θα δώσει, τη συγκατάθεσή του στα σχέδια αυτά. Καταψήφισε το σχετικό νομοσχέδιο απορρίπτοντας τόσο την παλιά όσο και την νέα κόπια των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων.
Το ΚΚΕ για τις δομές διοίκησης και διεύθυνσης έχει θεμέλιό της, την κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής με κίνητρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Στηρίζεται στην εργατική – λαϊκή συμμετοχή και στον έλεγχο από κάτω προς τα πάνω και διαρθρώνεται στους χώρους εργασίας, τις κοινωνικές υπηρεσίες, στους τόπους κατοικίας.
Διαμορφώνεται ένα ενιαίο σύγχρονο και δωρεάν κρατικό σύστημα Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας. Εξασφαλίζεται ο σχεδιασμός ανάπτυξης ανά τομέα και κλάδο, αξιοποιώντας τον φυσικό και παραγωγικό πλούτο της χώρας.
Με αυτή τη γραμμή το ΚΚΕ επιδιώκει την οργάνωση τη διεκδίκηση, την εναντίωση σε κυβέρνηση και τοπικές αρχές που στηρίζουν το κράτος των λίγων και εκλεκτών, των επιχειρηματικών σχεδίων.
*Ο Μανώλης Συντυχάκης είναι Βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ και Περιφερειακός Σύμβουλος Κρήτης με τη Λαϊκή Συσπείρωση
Το άρθρο βασίζεται σε ομιλία του, στην ολομέλεια της βουλής 7/8/2019, στο νομοσχέδιο, με τίτλο : «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα»